COMUNICAT DE PRESĂ
Profesorii băimăreni nu sunt pregătiți să predea copiilor autisti #5% dintre copiii din creşele băimărene de azi sunt autişti
Asociația pentru Autism Magia Unicornilor, în parteneriat cu Asociația ArtSport Baia Mare, a organizat, în 9 și 10 mai a.c., Atelierul pentru familii și cadre didactice,,Autismul Văzut de Aproape”, care s-a desfăşurat la Teatrul Municipal Baia Mare, în cadrul Festivalului de Teatru Aproape.Prima zi a atelierului a fost dedicată părinților și familiilor cu copii autiști. Aceştia au aflat, de la preşedintele Asociației Magia Unicornilor, cum pot atrage fonduri publice şi private pentru finanţarea terapiilor atât de necesare micuților. Pentru că statul nu decontează aceste terapii prin Casa de Asigurări de Sănătate, familiile se descurcă greu din veniturile lunare. Razvan Dragu, și el părinte de copil autist, a arătat că,,familia noastră cheltuie lunar circa 1000 euro pentru terapiile băiatului nostru – logopedie, terapie de integrare senzorială, înot și multe altele. Fondurile reuşim să le atragem din sponsorizări de la companiile private cu care avem contact prin prisma serviciului nostru şi din cererile 230 pe care le-au completat apropiaţii noştri. Nu există farmacistă sau mecanic auto din cartierul nostru pe care să nu-l fi abordat în acest sens. Este o muncă titanică să strângi aceste fonduri, dar efortul merită pe deplin, mai ales acum că vedem dezvoltarea continuă pe care o demonstrează baiatul nostru”, a declarat Răzvan Dragu.Familiile cu copii autiști, între depresie și lupta contra prejudecăţilor Părinții prezenți la atelier au recunoscut ca diagnosticul primit de copiii lor a fost o lovitură grea pentru întreaga familie şi suporta în continuare prejudecăţile societăţii, cu care nu întotdeauna au putere să lupte.,,Eram în parc cu copilul meu autist, care iubeşte foarte mult să alerge dintr-o parte în alta, pe la toate toboganele, trambulinele şi leaganele. La un moment dat, am fost apostrofată de o doamnă care ştergea cu şerveţele dezinfectante toate echipamentele de joacă pe care le atingea băiatul meu, spunându-mi că acesta nu e doar parcul nostru şi să-mi controlez mai bine copilul… Am rămas afiş! Doamna era convinsă că orice are copilul meu se va transmite și la al ei! E incredibil cât de puțin se ştie despre autism în Baia Mare!”, a declarat, dezamăgită, Raluca Bodocean, o mămică prezentă în sală.Tocmai de aceea, psihologul Radu Pomohaci a avut rolul de a încuraja părinţii prezenți la eveniment să comunice deschis cu ceilalți legat de neurodiversitatea copiilor lor. Nimeni nu va citi şi nu va studia mai mult despre autism decât părinţii şi terapeuții acestor copii. Tocmai de aceea, ei sunt cel mai în măsură să vorbească deschis, fără ruşine sau vină, despre ce înseamnă un copil cu autism şi cum poate fi el ajutat acasă, la joacă, la grădiniță sau la școală. Vorbiți deschis profesorilor şi educatorilor despre ceea ce-l face fericit sau trist pe copilul vostru. Vorbiţi părinţilor de copii neurotipici despre provocările pe care vi le aduce acest diagnostic. Doar aşa un elev autist va fi acceptat şi înțeles de către profesori şi colegi”, a subliniat psih. Pomohaci.#,,Autismul nu e o boală. Nu se face şi nu se ia!”În a doua zi de atelier, profesioniştii din educație au fost invitați la un dialog cu psihologii clinicieni Monica Baş (de la Serviciul Creşe Baia Mare) şi Andreea Ardealean, specialist în autism, ea însăşi autistă. Astfel, psihopedagogii, educatorii, îngrijitorii şi cadrele didactice din învăţământul băimărean au putut afla despre semnele principale ale autismului şi despre cum pot interactiona şi integra în colectivitate copiii pe care-i au în grijā. Autismul nu este o boală, ceea ce însemnă că nu se face, nu se ia, nu se tratează și nu se vindecă. Și, mai ales, autismul nu este egal cu retardul mintal! Studiile de specialitate arată că alelele (modul în care se manifestă genele) pentru autism sunt aceleaşi ca cele pentru inteligenta superioară. Deci, autismul este asociat cu inteligenţa superioară, nicidecum cu retardul mintal.Autismul înseamnă o structurare și o funcționare diferită a creierului, dată de mutaţii genetice. Michelangelo, Musk, Mozart, Edison, Einstein, Darwin şi mulţi alţii au fost autişti. S-a demonstrat științific. Mulți actori de azi și de ieri, între care și Dan Aykroyd (care trebuie să aibă mereu asupra sa o insignă de polițist atunci când iese în public), sunt autişti. Autiștii pot fi oameni de succes și pot functiona foarte bine în societatea de azi. Dar pentru asta au nevoie de terapie precoce și sprijin din partea familiei şi a societății. Ţinându-i închişi în casă, fără terapie, riscăm să-i condamnăm la un retard mintal indus.Până în prezent, au fost identificate peste 100 de gene a căror mutație produce autism. Cu toate acestea, deşi aportul factorilor genetici în familie este destul de ridicat, există multe cazuri în care persoana atinsă de autism este prima din familia sa care suferă de o astfel de tulburare”, a explicat psihologul clinician Andreea Ardelean, în fața zecilor de cadre didactice prezente la atelier.„Formarea profesională a cadrelor didactice nu include informații privitoare la autism”Aşa cum a mai precizat psih. Ardelean, copiii cu TSA (Tulburari de Spectru Autist) nu învaţă în mod natural cum funcționează lumea din jurul lor şi nu au capacitatea de a deduce regulile. Din acest motiv, ei sunt foarte anxioși și dezvoltă tulburări de comportament. Pentru a evita aceste probleme, copiii au nevoie de rutine şi reguli clare, care să îi ajute să ştie tot timpul ce urmează să se întâmple, ce au de făcut şi care va fi reacţia mediului la comportamentul lor.” Ea însăşi autist şi părinte de copil autist de 11 ani, Andreea Ardelean a explicat pe scurt care sunt cele mai importante deficiențe ale sistemului de învățmânt românesc: Formarea profesională a cadrelor didactice trebuie să includă și informații privitoare la autism și modalitățile de abordare a copiilor cu TSA. Apoi, e nevoie de personal de sprijin calificat și de o abordare corectă a autismului. Copiii autişti au nevoie de curricule adaptate, nu de un mediu adaptat, dar şi de părinți cărora să nu le fie frică să explice profesorilor şi celorlalți părinți problema copilului propriu. Toate acestea la un loc vor face ca şcoala romanească să fie mai pregătită pentru valul de copii autisti care se apropie”, a continuat Ardelean.
Crește numărul copiilor autisti
Cresterea numărului de copii autişti a observat-o şi psihopedagogul Monica Baş din cadrul Serviciului Creşe Baia Mare. La nivel de municipiu, pot spune că, din anul 2015, de când evaluez copiii din cadrul creşelor, am identificat şi înregistrat o creştere semnificativă a copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist. În primul an au fost 3, apoi 11, am identificat 17 în anii următori şi din perioada septembrie 2022-mai 2023, sunt deja 25 de copii care prezintă semnele şi simptomatologia din spectrul autist. În prezent, prevalenta autismului la nivel de municipiu ar fi de aproximativ de 5% din copiii înscriși la crese, dintre care unii au fost retraşi din sistemul de educație timpurie, dar din păcate se regăsesc în sistemul preşcolar cu mari lacune şi întârzieri în dezvoltare”, a atras atentia Monica Baş. Specialistul a mai explicat că se impune dezvoltarea resurselor pentru diagnosticare precoce şi tratament în România, astfel încât copiii cu autism să primească intervenţii terapeutice adecvate cât mai devreme posibil, pentru a maximiza şansele de îmbunătățire a abilităților lor şi de a-şi atinge potentialul maxim”.